שמות

מאמרים

פקודי תשע"ט - לרצות ולעשות / הרב יהושע וידר

תרומה-תצווה-ויקהל-פקודי - על הדרך להגיע אל היעד...

ויקהל תשע"ט - סוד העשיה בבשורת הגאולה / הרב משה פרץ

פרשות ויקהל-פקודי הן החזרה המעשית של תכנון המשכן המופיע בפרשות תרומה-תצווה. לכאורה היה מספיק לסכם את העשיה באופן כללי. למה יש חזרה? למה אין סיכום קצר כמו בבריאת העולם?

כי תשא תשע"ט - האמת והשלום אהבו / הרב יחיאל יעיש

פרשת כי תשא פותחת במצווה של נתינת מחצית השקל המלמדת אותנו שאין שלם יותר מחצי.

תצוה תשע"ט - הקטורת / הרב שאול מלכה

מדוע מזבח הקטורת מוזכר בנפרד משאר הכלים? מה ענינה של הקטורת? ואיך זה קשור לברכת הריח?

תרומה תשע"ט - הלב הנדיב / הרב יהושע וידר

בפרשתנו אנו עוברים מהאירועים הגדולים של יציאת מצרים ומתן תורה לבניית המשכן.

משפטים תשע"ט - שמיעה וראיה במתן תורה / הרב חנניה פולק

בסוף הפרשה חוזרת התורה לעסוק במתן תורה, ומענין שבפרשיות שעוסקות במתן תורה יש הרבה ביטויים של שמיעה וראייה. מדוע גם לראות וגם לשמוע? מדוע לא הסתפק ה' רק בלהגיד את עשרת הדברות (כמו שאמר את שאר התורה- דרך משה) או רק בלהראות את הדברות?

שמות תשע"ט - כחתן היוצא לקראת כלה / הרב רביד ניסים

"מגיד שהשכינה יצאה לקראתם כחתן היוצא לקראת הכלה" - משמע שהקב"ה כבר הקדים לצאת לקראתנו ומשה רבינו מוציא אותנו אח"כ, לקראת הקב"ה. מדוע חשוב לתורה לתאר את המפגש המקדים הזה? מה הוא טומן בתוכו?

בשלח תשע"ט - שַׂבְּעֵנוּ מִטּוּבֶךָ / הרב יהושע וידר

לאחר קריעת הים שהיתה התגלות מופלאה של גודל אהבתו של הבורא לישראל ושל יכולתו הבלתי-מוגבלת קשה מאד להבין את תלונות העם המופיעות בהמשך הפרשה.

בא תשע"ט - "וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר" / הרבנית מעיין הנדלר

בזמן שמשה מודיע לפרעה על מכת בכורות הוא מציין את הזמן שבו היא תתרחש: "כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם". למה ציין משה את השעה המסובכת הזו?

וארא תשע"ט - עשר המכות / הרב מיכאל טוביאנו

למה יציאת מצרים היא יסוד האמונה? מה היתה מטרת המכות? למה הגאולה אז היתה ניסית ומה זה אומר על הגאולה בימינו?

שמות תשע"ט - אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה / הרב חיים פלק

"וַיַּרְא ה', כִּי סָר לִרְאוֹת; וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹקים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה" - מה הביא להתגלות הראשונית של ה' למשה, אדון הנביאים ומהו הלימוד שלנו מתוך כך?

ויקהל פקודי תשע"ח - הוקם המשכן

השבת, אנו זוכים לסיים את ספר שמות, ספר הגאולה, בתיאור השראת השכינה בתוך בני ישראל באופן קבוע.

כי תשא תשע"ח - אות היא לעולם

בפרשת כי תשא, אנו מתוודעים, בין השאר, למעלתה וקדושתה המיוחדת של השבת.

תצווה זכור תשע"ח - לא תשכח!

אנו קוראים בשבת זו את פרשת "זכור", ומקיימים בכך מצוות עשה מדאורייתא של זכירת מחיית עמלק. מצוות עשה זו דורשת מאיתנו התבוננות: מדוע כל כך חשוב לזכור את מעשה עמלק?

תרומה תשע"ח - ויקחו לי תרומה

לאחר מעמד הר סיני, בו זכו ישראל להתגלות קולקטיבית ישירה, אך חד פעמית, של הקב"ה, מגיעות פרשיות המשכן המשרטטות את המתווה להשראת שכינה קבועה ורצופה. "ועשו לי מקדש, ושכנתי בתוכם".

משפטים תשע"ח - מי גילה לבני רז זה?

לאחר השיא הרוחני של מעמד הר סיני, כפי שמתואר בפרשת יתרו, אנו צוללים בפרשת משפטים אל פרטי הפרטים של חיי המעשה. עבד עברי, דיני נזיקין, שומרים- הם רק חלק קטן מהנושאים ההלכתיים הסבוכים בהם עוסקת פרשתנו.

יתרו תשע"ח - ממלכת כהנים וגוי קדוש

בפרשתנו, מגיע עם ישראל אל הר סיני, שם מתרחש מעמד מכונן וייחודי בעל משמעות אדירה לדורות- התגלות אלוקית והשראת שכינה על אומה שלמה. מעמד זה מאמת באופן סופי ומוחלט את נבואת משה...

בשלח תשע"ח - עמוד הענן ועמוד האש

עם ישראל יוצא ממצרים. לאחר מאתיים ועשר שנות גלות, ולאחר שעבוד נורא, רוחני וגשמי, יוצאים בני ישראל מעבדות לחירות, וצועדים אל הלא נודע.

בא תשע"ח - כי לא בחיפזון תצאו

בפרשת "בא" מגיעה לקיצה גלות מצרים, לאחר מאתיים ועשר שנים. הציווי על אכילת קרבן פסח, "ואכלתם אותו בחיפזון", מתאר את האוירה הכללית של בני ישראל ביציאת מצרים- אוירה של חיפזון, מהירות ושינוי חד מעבדות לחירות.

וארא תשע"ח - הן בני ישראל לא שמעו אלי ואיך ישמע אלי פרעה

פרשתנו, פרשת "וארא", נשלח משה אל פרעה על מנת להוציא את בני ישראל ממצרים, כאשר ברקע משבר אמון חריף וקיצוני בין משה עצמו לבני ישראל.

שמות תשע"ח - לכל איש יש שם

פרשת "שמות", הפותחת את החומש השני, המכונה בפי חז"ל "ספר הגאולה", עוסקת בקושי השעבוד במצרים, לאחר פטירת יוסף ואחיו. עם ישראל נאנק תחת עבודת הפרך, זועק לקב"ה לישועה, ומשה נשלח לבשר לישראל על האור שבקצה המנהרה...

פרשת בשלח תשע"ז

מה תצעק אלי? דבר אל בני ישראל ויסעו!

פרשת בא תשע"ו

החודש הזה לכם ראש חודשים

פרשת וארא תשע"ו

ונתתי אותה לכם מורשה

פרשת שמות תשע"ו

מה הרעותה לעם הזה??