חיפוש

שאלה:

רציתי לשאול בקשר לנזם- למה לא לעשות, כי אני רואה בזה יופי מסוים. ואני לא מצליחה להבין למה לא לעשות את זה, אני אישית לא עושה כדי לפגוע בשלמות של הגוף, אבל אני רוצה לדעת גם משהו מעבר שיעזור לי להבין את זה ממבט יותר עמוק מאשר שזה עושה סטיגמה ומכניס אותי לציבור מסוים, וכן לגבי חור שני באוזן.

הרב רונן טמיר

תשובה:

תשובה: א. מותר לפגוע בשלמות הגוף לצורך, גם לצורך יופי ואסתטיקה, ואין הבדל בין חור באוזן לחור באף בעניין זה. ב. עניין הצניעות משמעותו בין השאר להיות נאמן לעצמך ולא ליצור קשר תלותי ביחס לתגובות הסביבה. אחת ההשלכות היא שלא ראוי שאדם ימשוך תשומת לב, גם אם אין כוונתו לכך. לכן- אסור להתלבש בצורה מוזרה ומושכת תשומת לב גם אם זה הטעם שלך, מכיוון שאפשר בקלות להתמכר לתשומת הלב ולהפוך להיות עבד נרצע לפידבקים של הסביבה. בעניין זה- הרבה תלוי ברגילות הכללית וכשם שעוד הלכות רבות מאוד, תלויות במקום ובזמן ומשתנות בשינוי המציאות התרבותית- גם נזם ומידת משיכת תשומת הלב שבו תלויה במקום ובזמן, וזוהי גדולתה של תושב"ע שאינה סטאטית ומקובעת אלא משחילה את דבר ה' הנצחי והאין סופי לתוך המציאות המשתנה והסופית. עיקרון זה קשור גם לחור שני באוזן (או שלישי או שביעי) וגם לפרטי לבוש אחרים. ג. הבגד נמצא בחיבור בין האדם לסביבתו, והוא משמש כדובר של האדם כלפי חוץ, דרך הלבוד האדם מביע את אישיותו ואת שורש נפשו כלפי חוץ. ולכן בכל פעולה שאדם עושה יש ביטוי לעצמיותו (לכן צרעת הבגד באה לפני צרעת הגוף, כיוון שהיא עטיפה של האדם ולא רק כיסוי טכני) לכן- צריך לבחור עטיפה שתתאים לאישיות הנמצאת בתוכה. בנוסף, בגד הוא אמירה חברתית דרכה משייך הלובש את עצמו להשקפת עולם מסוימת או לדרך חיים וערכים מסוימים, צריך לבדוק ולברר מה האמירה שנובעת מנזם באף וכדומה (או מעגיל ראשון או שני, או מצמיד של גוש קטיף או מחולצה למען שחרור פולארד) או לבחון האם אכן אני מעוניין במעטפת כזאת. כיום- ציבור לובשי הנזם אינו נמצא עמוק בתוך בתי המדרש ובתוך עולמה של תורה, ומשום כך הדבר אינו ראוי. בהחלט יתכן שבתקופה אחרת המצב יהיה שונה (כפי שבתקופת האבות- אצל רבקה) אך אין עניין למסור את הנפש ולהיות הנחשון ששוכב על הגדר כדי לשנות את הרגילות והאופנה- כיוון שהדבר הוא חסר ערך ולא שווה מסירות נפש.