חיפוש

שאלה:

חולקה חוברת של הרב אבינר בשם "צניף טהור" לגבי הלכות צניעות, מה דעת הרב על החוברת? האם אני צריכה ללכת כמו שהרב אבינר מסביר (כלומר, האם אלו הלכות של ממש? הרי ידוע שהרב אבינר מחמיר בהלכות צניעות) או שאני צריכה לנהוג כמו שהרב שלי אומר? (דוגמא: צריך ללכת עם שרוולים ארוכים? –הרב אבינר אומר שהמקילות הולכות עם ¾)

הרב רונן טמיר

תשובה:

הרב אבינר לא זקוק להסכמות ולציונים שלי, אך ברור שצריך לראות את הדברים בפרופורציה מכמה זוויות: א. החוברת היא חלק מתוך ספר שלם בשם "גן נעול", לא פשוט להוציא דבר מהקשרו הכולל שלו, כיוון שאז זה נראה קריקטורה. א"א לשפוך ערמות של פרטים מבלי להתייחס באופן מספק ליסודות. ב. הלכה אינה איסוף טכני של פרטים, אלא נשמה שנכנסת לפרטי הפרטים בהתאם לזמן והמקום. בהקשר זה יש, גם בהלכות צניעות, הלכות מסיימות שאינן משתנות בשום מקרה, וישנן הלכות אחרות שתלויות במנהג המקום או במוסכמת חברתיות אחרות (לדוג': נזם באף או קישוטים על גבי הבגדים). תוקף ההלכות הוא תוקף גמור, אך אופיין תלוי במקום ובזמן. בחוברת מובאים עניינים שאינם משתנים והם ברורים, ולצידם עניינים שנחשבו חמורים פעם והיום פחות, או להפך. לכן אנו מנסים ללמוד הלכות צניעות בשורש, ע"מ להבחין בין הדברים. העקרונות ודאי נכונים ונצחיים, אך היישום בחיים עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות. את צריכה לנהוג כפי שהרב שלך פוסק, ואין סמכות-על בנושא זה לרב כזה או אחר. (דרך אגב- אינני יודע מאיפה ידוע שהרב אבינר מחמיר בהל' צניעות, אני מכיר כמה הקלות מרחיקות לכת שלו בנושא זה- לענ"ד ראוי לא להיתפס לסטיגמות אלא לדון לגופו של עניין). ג. כאשר רב מפרסם חוברת או מאמר – בדרך כלל המאמר מכיל הלכה אובייקטיבית, שבהצגתה שזור מסר חינוכי. הרב אבינר לא מוציא חוברות על סדר השולחן-ערוך, אלא מתמקד ומדגיש נושאים שנראה לו שדורשים בתקופה זו יותר תשומת לב. חשוב להבחין בכך, כיוון שבאופן הצגת הדברים ישנם מסרים חינוכיים חשובים שיש לקחת לתשומת לבנו. אני בטוח שגם את מודעת לכך שישנן לאחרונה נורמות לבוש שונות שיוצרות בעיות קשות בצניעות, גם בין בנות תורניות המקפידות בד"כ. ככל שיש יותר אופנות נורמטיביות כאלה, אנו צריכים יותר להיות צמודים ליסודות כדי לא להיגרר מחוסר תשומת לב אחריהן. לכן באנו למדרשה, וזוהי זכות גדולה שאנו יכולים לעסוק בעניינים אלו ביסודיות והעמקה. כמובן שהכרחי להביא את העקרונות לידי יישום עד הפרטים הקטנים והעדינים ביותר- אך זה דורש זהירות ותשומת לב לעיתוי –בזמן ובמקום השואל. ככלל- אין עניין לחפש חיים קלים אלא לחתור לחיים נכונים ואמיתיים כרצון ה' –כמובן בקצב נכון ובמתינות והדרגה- יחד עם נחישות.