חיפוש

מהן התכונות החיוניות ביותר למנהיג עם ישראל, בעבר ובעתיד? בהיותנו מאמינים בביאת המשיח, מוטלת עלינו החובה (אם לא, לפחות הסקרנות) לברר איך כל אחד מאתנו יזהה אותו כגואל? מהם אותם הצדדים שיוכיחו באופן ודאי שהפעם מדובר על משיח צדקנו? האם אותה קביעה יכולה להאיר את חיינו היום יומיים, במעגלים קטנים יותר: משפחה, שכונה, קהילה...?

הרב משה פרץ ט"ז תמוז תשע"ט

מהן התכונות החיוניות ביותר למנהיג עם ישראל, בעבר ובעתיד? בהיותנו מאמינים בביאת המשיח, מוטלת עלינו החובה (אם לא, לפחות הסקרנות) לברר איך כל אחד מאתנו יזהה אותו כגואל? מהם אותם הצדדים שיוכיחו באופן ודאי שהפעם מדובר על משיח צדקנו? האם אותה קביעה יכולה להאיר את חיינו היום יומיים, במעגלים קטנים יותר: משפחה, שכונה, קהילה...?

לאחר שאדון הנביאים מתבשר, שבהיותו לא נכנס לארץ, עליו לחפש מחליף להמשך דרכו של עם ישראל, הוא פונה אל ה' באומרו: "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר. יִפְקֹד ה' אֱלֹקי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר אִישׁ עַל הָעֵדָה. אֲשֶׁר יֵצֵא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם וְלֹא תִהְיֶה עֲדַת ה' כַּצֹּאן אֲשֶׁר אֵין לָהֶם רֹעֶה. וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה קַח לְךָ אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ בּוֹ וְסָמַכְתָּ אֶת יָדְךָ עָלָיו". זאת אומרת שכדי שימונה המנהיג החדש, על ה' להתגלות כ"אֱלֹקי הָרוּחֹת לְכָל בָּשָׂר". רשי במקום, מאיר את עינינו: "למה נאמר? אמר לפניו רבש"ע גלוי וידוע לפניך דעתו של כל אחד ואחד ואינן דומין זה לזה מנה עליהם מנהיג שיהא סובל כל אחד ואחד לפי דעתו". משה רבנו יודע על מה הוא מדבר. הנהגה הינה כפייה או רודנות, אלא כשרון ומיומנות להביא כל אחד לנקודת שליחותו בחיים. על המנהיג לדעת להפעיל את סמכותו על מנת שכל אחד יחווה את אמירת חז"ל "לפיכך לכל אחד ואחד חייב לומר, בשבילי נברא העולם"(סנהדרין ד,ה)המצב שלכל אחד מאתנו רוח אחרת "ואינן דומין זה לזה", דורש להגיע לכל אחד באשר הוא. איך עושים זאת? "סובל כל אחד ואחד לפי דעתו", דהיינו שהיות ואותו מנהיג כולל את כל הציפיות הרוחניות של כל אחד/ת, הרי הוא כולל את כולנו בדעותינו השונות. כל אחד מאתנו יהיה מסוגל להזדהות בו ויראה בו הכתובת לכל מכאוביו, "לפי דעתו". ישנו סיפור בגמרא מאד מעניין: "מה שמו (של המשיח)? דבי רבי שילא אמרי שילה ... דבי רבי ינאי אמרי ינון ...דבי רבי חנינה אמר חנינה... ויש אומרים מנחם בן חזקיה שמו שנאמר (איכה א) כי רחק ממני מנחם משיב נפשי"(סנהדרין צח,ב)נו, באמת כל כך חשוב מה שמו של המשיח?! אלא כל אחד נותן הוכחה לשם המיוחל לפי שם רבו, מכיוון שהוא רואה ברבו המשיח (איזו הצלחה חינוכית!!). למה? כי כשאדם זכה לקיים "עשה לך רב", הוא לא מצא רק פוסק הלכות אלא בעיקר הוא מצא אישיות שיודעת לסבול אותו כמו שהוא סובל "כל אחד ואחד לפי דעתו". מתוך אותה הזדהות נפשית, ההנהגה מתקבלת עד הפרטים הקטנים של החיים, כגון פסיקת הלכה, אולם לא מתוך כפייה אלא מתוך דעת משותפת. ראשי תיבות של השמות הנ"ל הינם "משיח" ללמדנו שזהותו של המשיח מאפשרת אחיזת כל אחד מאתנו בו.

מנהיג לא בא לשרת את המטרות הברוכות, אולם מצומצמות של מגזר מסוים, אלא ייעודו להגשים את כל האידיאלים החלקיים למען מטרה אחת משותפת. לכן יהושע נבחר כי הוא "כאשר שאלת שיוכל להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד". יש לו את הכישרון שכל אחד יראה בו את אותה כתובת רוחנית. גם הורה, מורה, מדריך, יועץ נקרא להימצא בתדר הזה, דהיינו לדעת להפעיל את סמכותו הערכית "שיהא סובל כל אחד ואחד לפי דעתו". בעולם התקשורתי המנוכר בו הננו שרויים, כולנו מחפשים הזדהות נפשית, שמתוכה תתבטא הסמכות אוהבת.    

לא עלינו המלאכה לגמור.

שבת שלום ומבורך!