חיפוש

שאלה:

במצב בו הורים לא מסכימים לילדיהם ללכת להפגין או להשתתף במחאה או תהלוכה נגד פינוי שטחים או נגד הממשלה ומדיניותה. 1. האם מותר לעשות זאת בניגוד לרצונם, שהרי זה זלזול ופוגע בערך של כיבוד הורים. כלומר מה קודם: ארץ ישראל ואידיאלים או כיבוד הורים? 2. האם מותר לעשות זאת בלי ידיעתם? כלומר להגיד שרק הייתי עם חברות ויצאנו... לא להגיד את כל האמת לאמיתה? או אחרי שהייתי שם לספר שהייתי?

הרב רונן טמיר

תשובה:

1. כיבוד הורים הינו חובת ציות כלפיהם. כיבוד הורים הוא יצירת יחס של כבוד ומורא לתחומים הקשורים ישירות אליהם (מאכיל, משקה, מלביש וכד') לכך יש להתייחס בכבוד להורים ולדעתם, ואף להקשיב ולהתחשב בדעתם כבעלי ניסיון. אך בסופו של דבר את אדם בוגר ועצמאי המסוגל וצריך להחליט החלטות על דרכו עצמו. אמנם מובא בפסוקים שאם מדובר בדבר של מה בכך ראוי לשמוע להורים גם בתחום הקשור לילד (לדוג': אם אמא שלך לא אוהבת כשאת לובשת סוודר כתום אין עניין לנהוג בביתה נגד בקשתה) אך התחום האידיאולוגי אינו דבר של מה בכך. למעשה את צריכה להחליט בעצמך, ורצוי לעשות זאת מתוך הידברות והבנה. 2. כיבוד הורים אינו כולל חובת דיווח להורים. מאידך כמובן שאסור לשקר (מלבד יוצאי דופן שבהם מותר לשנות מפני השלום). ולכן שתי האפשרויות שהעלית בהחלט באות בחשבון. צריך לשקול לגופו של עניין איזו דרך עדיפה כיוון שיש לכך השלכות עתידיות לחיוב ולשלילה. באופן כללי רצוי תמיד להיות עם ההורים בשקיפות, אך לא בכל סיטואציה הדבר אפשרי למעשה, וצריך לשקול זאת בעדינות ובשכל. כדאי גם לנסות ולהתרגל שלא לדווח על כל פעולה קטנה, בוודאי בשלב כזה בחיים בו את עתידה בקרוב אי"ה להקים משפחה ואז ברור שיש לשמור על מרחב מחיה עצמאי.