ועשו ארון עצי שיטים | תרומה תשפ"ג
פרשת תרומה, עוסקת כולה בבניין הקודש בישראל- בניית המשכן, המקום בו יבחר ה' להתגלות ולהופיע על עם ישראל. "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם".
הרב רונן טמיר ג' אדר תשפ"ג
פרשת תרומה, עוסקת כולה בבניין הקודש בישראל- בניית המשכן, המקום בו יבחר ה' להתגלות ולהופיע על עם ישראל. "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם". בלב המשכן, בתוך קודש הקדשים, המכונה "דביר" על שם דיבור השכינה, נמצא ארון הברית ועליו הכפורת והכרובים- המקום ממנו יוצא דבר ה' לישראל.
הציווי על בניית הארון מנוסח, בשונה משאר כלי המשכן, בלשון רבים: "ועשו ארון". ננסה, לאור שינוי זה, להתבונן בעניינו של ארון הברית, בדרכו של "אור החיים" הקדוש.
"טעם שבארון שינה ה' את דברו הטוב מכל הכלים, שבכולם אמר 'ועשית שולחן', 'ועשית מנורה', 'ואת המשכן תעשה', 'ועשית את המזבח', וגם בפרטי הארון עצמו גמר אומר בנוכח (-בלשון יחיד) דכתיב 'וציפית אותו', 'ויצקת לו', 'ועשית בדי עצי שיטים', אולי שרמז שאין גופה של תורה יכול להתקיים אלא בכללות כל ישראל, ואין מציאות בעולם יכול עשות כל עיקרי התורה".
הארון הוא "מרכז העצבים" של השראת השכינה בישראל. דווקא משום כך, לא יתכן שאדם יחיד, צדיק ככל שיהיה, יעסוק בבנייתו. זהו התפקיד של הציבור בכללותו- "ועשו ארון". הארון במשכן, מסמל את התורה בישראל. דבר ה', שיוצא מבין הכרובים, הוא המקשר בין האמת האלוקית והעולם, בדיוק כשם שהתורה היא המחברת שמיים וארץ. גם התורה, אינה מתקיימת במישור הפרטי, אלא בכללות ישראל. "תורה ציווה לנו משה, מורשה קהילת יעקב".
ממשיך "אור החיים" הקדוש: " וזה לך האות: אם הוא כהן- הרי אינו מקיים נתינת כ"ד מתנות כהונה, ופדיון בכור וכו', ואם הוא ישראל- הרי אינו יכול לקיים מצוות עשה שבהקרבת הקרבנות ודיניהם, אשר רבו מצוות עשה שבהם, וכן לוי. ובכללות כל ישראל יקיימו כללות עיקרי התורה, לזה נאמר 'ועשו'- לשון רבים".
לאור דברי "אור החיים" הקדוש, ניתן להבין פרט נוסף הקשור לארון הברית. התורה מצווה: "בטבעות הארון יהיו הבדים, לא יסורו ממנו" הדבר תמוה, מדוע התורה מקפידה כל כך על החיבור בין בדי הארון לטבעות? לכאורה, בדי הארון משמשים לנשיאת הארון ממקום למקום, ולפיכך- היה ראוי להוציא את הבדים בשעת החניה, ולהכניסם לטבעות רק לקראת הנסיעה?!
אלא, הארון מורכב משלושה חלקים: הכפורת ועליה הכרובים, הארון עצמו, והטבעות ובדי הארון. הכפורת- מסמלת את השכינה החופפת מלמעלה. הארון- את התורה ולוחות הברית הנמצאים בתוכו. ובדי הארון- את עם ישראל הנושא את התורה. ציווי התורה שלא להסיר את הבדים מהטבעות, מבטא את השותפות של עם ישראל בנשיאת התורה. כלל ישראל, הם אלו המחזיקים את התורה, ומחברים בין שמיים וארץ. התורה עצמה, היא הביטוי השלם לחיבור המופלא בין העולם הרוחני לעולם המעשי, הגשמי. רק הכלל מסוגל להביא לכך שהשמיים והארץ נושקים ומתייחדים, בבחינת "יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה". לכן, המופקדים על בניית הארון, בשונה משאר כלי המשכן, הם הציבור- "ועשו ארון עצי שיטים".
יהי רצון, שנזכה להיות מהנושאים את ארון הברית- בלימוד התורה, בתמיכה בעמלי תורה, ובאהבה וכבוד כלפי "דבר ה' זו הלכה", אמן.
שבת שלום ומבורך!